„Sa promovam pictura bizantina…”, Icoana bizantina


Maica Domnului cu Iisus de mina

MD(primii pasi ai lui Iisus)

freedom, image bn bn

„Saă promovăm pictura bizantină, cumpărînd icoane pictate canonic”..Găsesc acest articol la un blogger. În ultimul timp, destul de des, am tot găsit și răsgăsit, pe diverse site-uri -unele cu pretenții creștin-ortodoxe-, acest laitmotiv..pictura „canonică”…Mă seacă ideea că, în ultimul timp, mai toți, ne dam „deștepți”, mai toți ne dăm „cunoscători”, ai ..artei, și nu numai. Mă seacă ideea ca cineva să-mi spună ce și cum să-mi folosesc TALANTUL, dăruit de către Dumnezeu…Mă omoară cu zile „frații” aceștia care sînt stăpîniți de „complexul Cain” și nimic altceva, căci..sincer, cred că nici măcar nu le pasă că Icoana -indiferent de reprezentarea de pe lemn, pînză, piatră, etc-, este sau nu „canonică”, cît de faptul că pretinzindu-se și autointitulîndu-se doar ei, singurii „zugravi” care „lucrează canonic”, își obțin sieși exclusivitate și, prin aceasta, sume importante în cont. Și, nu mi se pare deloc „canonic”…

…UNICUL, Rubliov, n-am auzit să fi avut vreo „binecuvîntare” de la  patriarhul Rusiei, din vremea sa, sau de pe la vreo ”comiție”, întocmită „ad-hoc”, din  „cunoscători ai artei” sau să-și fi luat vreo „autorizație” de la Țarul Rusiei sau de la administratorii vremii sale, pentru a picta sublima SFÎNTĂ TREIME, unică în lume…Nu cred că a stat cineva la spatele lui să-i dea niscai indicații, gen: mai pune ici, mai scoate colo, o pensulă…mai adaugă o nunață ..Nu. Categoric: Nu! Și..vedeți ce-a ieșit? O minune! Luați exemplu de la Rubliov, voi cei ce știți mînui pensula și culoarea! Și..lăsați-i pe acești „atoateștiutori”, cu ideile lor ( imbecile ) cu tot!..

..În fond, dacă Bunul Dumnezeu te-a înzestrat cu TALANTUL, cine este cel care să te poată împiedica să-l înmulțești, și de ce  sa nu te poti bucura de roadele muncii tale?

O să-mi ziceți că vorbesc cu ușurință și mă comport cu larghețe, pentru că, poate, sînt novice. Nicidecum. Pentru cei care nu mă știți, vă spun că, am absolvit  ȘCOALA de Artă. Ei și? Știu pe cineva care pictează dumnezeiește, și acela n-a trecut nici măcar pe trotuarul din fața…Scoalii de artă!… Cu asta te naști, sau nu! Diploma te ajută să arții altora că ești „doct”. Școala te poate ajuta să..exersezi. Să mai descoperi tehnici. Să te îmbunătățești. Dar, dacă ai parte de un „maestru” zgîrcit cu el însuși și cu alții (  am avut prieteni care au avut ”bucuria” să aibe parte de o profesoară extrem de zgîrcită în a da mai departe ), ce te faci? Mergi la Școala, în virtutea inerției, ca să ai de un’ să te-ntorci și ca să ai de un’ să obții mai apoi o..diplomă..care să-ți dea „DREPTUL”, cîndva, cînd, printr-o întîmplare nefericită, ai devenit „cineva” pe „undeva”, să-ți poți da, tu, cu opinatu’, cum că Ăla (Cutare), un „oarecare”, deși talentat, nu pictează..canonic. Haida de! Șezi cuminte „frate”! Nu mai face pe ”milostivul!” Lasă omu’ să faca ceea ce Însusi Dumnezeu i-a rînduit să facă! Și, mai scutiți-mă cu mofturile astea cu..canonicitatea! Și cu ..bizantinul…

…Eu, spre ex, apreciez la fel, atît icoana pictată în STIL BIZANTIN, cît și cea pictată REALIST. Care-i problema?Acum îi iubim așa tare pe bizantinii ăstia? Ați uitat cîtă asuprire ne-au pus pe capete? Cît BIR au plătit străbunii noștri? Ați uitat că ne-au jupuit de vii BRÎNCOVENII?…

Și Brîncoveanu -ierte-l Domnul!- a pus  biruri mari, la rîndul său, peste popor, ca să poată plăti tributul!

Am găsit într-un documnet istoric, că cele mai mari taxe, din toate timpurile ( excepție facind, evident, doar epoca băsesciană cu guvernările-i de rigoare ), le-a avut țara noastră, România, pe timpul domniei lui Ctin Brîncoveanu ( fie-i țărina ușoara!; iar eu acum tre` să mă-nchin la el! )! Și asta din cauza..bizantinilor! Și-acum, iată, nu mai putem de dragul lor! Așa încît, noi, trebuie să ne supunem și azi fanarioților, prin pictura în stil bizantin!!!! Adică să-i cinstim și cînd nu mai sîntem obligați s-o facem!!! De parcaăstilul voronețian, al mesterului nostru popular, nu ar merge!? Și nu persistă și se păstrează de atîtea sute de ani, în pictura de la Voronet, dînd clasă..clasicilor, dar și moderniștilor și post-moderniștilor!!!…

Meșterul acela popular, zugravul satului, care a „zugrăvit” Voronețul nostru, Moldovița și atîtea Mănăstiri Moldave ( și nu numai! ) cu atîta măiestrie și dăruire, lucrare bine-făcută și  care dăinuie, de-atîta timp, în… timp, peste timp, nu avea nici Belle Arte, nici pe la Școli fanariote ( bizantine ) n-a trecut, nici de  ”comiția” de „artă sacră” nu a avut nevoie! Ca să-și dea ea, „comiția sacră”, girul ei, pentru măreața lucrare ce s-a săvîrșit, prin Har divin, de către un oarecare „nenea Gheoghe” al nostru!

..Și, ce nu vă place la Icoanele  realiste?

Ce nu va place la Icoanele rusești? Ați uitat cumva de Rubliov?

Nu. Nu cred c-ați uitat! Nici n-aveați cum, că vă stă-n coastă, impunîndu-se ,”intempestiv”, cu-a sa UNICA, SUBLIMA, INCONFUNDABILA, Sfîntă TREIME…Hei, bizantinoizilor, Rubliov era ..RUS. Sadea. Renegați-l ca pictor ( de artă..SACRĂ! ) dacă vă e la-ndemînă! Coboriți-l de pe piedestalul, pe care ÎNSUȘI Domnul l-a ridicat, prin talanții pe care i-a dăruit! Cît și de către cei ce privesc și..le place! Că pînă la urmă, asta înseamnă să faci Artă! Să faci un lucru plăcut ochiului, în cazul picturii și urechii, în cazul muzicii! Și dacă plăcutul e după Chipul Domnului, sau a Fecioarei Maria, atunci, îl definim ca, sacru!

..Și, mai lăsați-ne cu ale voastre „comitete și comiții”, care să ne spuna și impună, noua ( tuturor ), celor înzestrați cu darul penelului, ce și cum în materie de așezat culorile în forme…

Ce vă mai taie capul?…

 Un mare înduhovnicit, părintele Sofian Boghiu  ( Odihnească-l Domnul în rînd cu Sfinții Săi! ), care și sfinția sa, era un iconar ( în dublă ipostază: una de Icoane ale chipurilor de sfinți -căci el însuși picta-, și alta, iconar de suflete!!!; avea un mare numar de ucenici ), spune clar: „Cine vrea să picteze icoane, trebuie mai întîi, ca el însuși să devină..Icoană!” Ce definiție mai clară vreți, voi, sinodalilor? Ce ”comiție” mai poate decide, cine-i azi, „icoana” care să picteze Icoane? Căci dacă nu strigă conștiința-n tine, `geaba stigă o intreagă „comiție” și un întreg „comitet”!  Cît ar fi el de ..”legitim” ( a se citi: „canonic” )!

 Așa că, nu vă mai atribuiți vouă înșivă „dreptul” de-a fi voi unicii administratori ai Artei Sacre! Și nu mai emiteți voi, sinodalilor – în detrimentul artiștilor, a celor care au primit în dar, de la Dumnezeu, Talanți – Legi „juridico-canonice” ( omenești, emise dintr-un interes meschin și nimic altceva!)! Stați cuminți în strana voastrî! Faceți-vă MEA CULPA, și purcedeți degrab` la metanie, pînă nu-și întinde Domnul mîna Sa asupra puterii pe care  EL v-a dăruit-o! Și pînă nu-Și retrage girul Său de la voi!

 Haideti să trăim în pace și să nu-L mai răstignim pe Hristos iar și iar, cu fariseisme ieftine! Este loc sub soare pentru toaăa lumea! 

Hristos în mijlocul nostru!

Antoaneta-Ivana

Reclame

10 responses to this post.

  1. Posted by ombun on februarie 6, 2013 at 8:51 am

    De acord cu tine Ivana! sunt admirator al icoanelor in stil realist, cele rusesti ! stilul bizantin este foarte rigid si uneori caraghios, iertata sa-mi fie remarca. Am mers de curand intr-o manastire nou pictata, 2012…si m-a uimit exagerarea categorica a membrelor trupurilor, muschii proeminenti ai sfintilor, disproportia nefireasca zugravita. Oare astfel de pereti pictati …care voi dainui prin grija Lui Dumnezeu nu vor starni comentarii generatiilor viitoare ? cum de exista totusi atat de multa disproportie si asimetrie? cand omul este o creatie minunata si eu zic ca ar fi indicat sa fie zugravit in chip realist nu deformat si stilizat. Dar …ce stiu eu a face? decat sa-mi imaginez ca in acea pictura stilizata la maxim este doar hiperbolic, acel sfant, mai presus de om zugravit. Binecuvantata sa fii cu munca ta !Ivana

    Răspunde

  2. Multumesc foarte mult pentru ca ai trecut pe la mine!Multumesc pentru ca ai citit! Si iti multumesc pentru ca ai o opinie,pe care ai si exprimat-o,in legatura cu ceea ce am spus!
    Te mai astept si te invit si pe crestinortodox,cit si pe drumulevanghelic,unde ma exprim tot sub semnatura:ivanacristescu!
    Eu,sint asa..a…a…cam contra..”vintului” .Nu prea sint „sub ascultare”,cind e vb sa se incalce Principiile (care,dupa cum stim,sint Legi scrise,dar,mai ales ,nescrise ale lui Dumnezeu).Si pentru ca am ales ADEVARUL,si nu minciuna,si spun lucrurilor pe nume,si pentru ca nu iubesc fatarnicia imbracata frumos in garnisita cu vorbe mieroase,si nu-i crut pe fatarnici,indiferent sub ce rang s-ar deghiza,nu-s prea placuta …
    Toata darea cea buna,de la Dumnezeu iti doresc!
    Ivana

    Răspunde

  3. Posted by ombun on februarie 6, 2013 at 12:02 pm

    cu drag, voi parcurge curand adresele mentionate! Spor in toate si pace sufletului!

    Răspunde

  4. Posted by stefy on martie 8, 2014 at 12:19 pm

    Imi place ce ai scris, sunt de acord cu tine! Si eu gandeam la fel, dar nefacand facultatea de arta incerc sa invat de la altii! M-am inscris la scoala de iconografie acolo se fac icoane numai stil bizantin, adica chipuri triste, culori inchise… O colega e de alta credinta si face icoane ortodoxe, ea nu are nici o icoana in casa si totusi le vinde ca se cumpara! Poate se va vindeca pe viitor, D-zeu poate ii va sadi in suflet si dragoste pentru ce e dumnezeiesc!

    Răspunde

    • Stefy, ma bucur ca esti in acelasi gind (DUH) cu mine! Sint multi, insa putini o si marturisesc!!!
      Legat de colega ta de o alta confesiune, care face si vinde Icoane, am 2 opinii, si anume: eu sint ortodoxa, am Icoane in casa cam de vreo 300 milioane (la cel mai mic pret!!!), si stau cu ele-n raft, ca…n-am „clienti”. Ea, e de o alta confesiune, face si vinde! Ceea ce inseamna ca Dumnezeu e NEPARTINITOR ( in cazul ei!!!), iara mie, imi pune credinta la incercare!!!
      Las-o-n legea ei! Domnul va avea grija de ea! E pe calea cea buna, daca picteaza Icoane. Ia sa vezi tu, ca eu mai am pe aici, pe Blog ( poate pe blogul drumulevanghelic; nu mai stiu, un articol, in care am scris o patanie cu cineva care a spart, la nervi o icoana. Articolul se intitula: icoana, facatoare de minuni sau nu?! Sa vezi tu cum a „lucrat” apoi, la rugamintea mea, acea Icoana sparta…
      Nu sintem cu nimic deasupra celor care nu cred in Icoane! Dar nu dezvoltam acum, aici…Toti sintem copiii lui Dumnezeu! Nu are pe NIMENI de pierdut! Am intilnit adventisti, greco-catolici, etc, mai buni decit mine de 1000 de ori…
      Si acum, in opinia mea, nu cel ce are Facultatea, poate face/picta Icoane, ci cel caruia Dumnezeu i-a daruit har si dar! (poti sa-mi spui, mai concret unde-i „Scoala asta de iconografie”?…La Arta Sacra din cadrul Patriarhiei, acolo, da, se fac numai..tipic bizantine…triste…Dar Dumnezeu nu este Trist! Decit doar din pricina ca-L ignoram! EL este viata, frumos, muzica, flori, stiinta, pricepere..intelepciune, lumina…culoare…dragoste! Sa ai parte de binecuvintarea lui Dumnezeu, in toata vremea vietii tale, oriunde te-ai afla! Caci, Toata darea cea buna, de la Dumnezeu este, de la Parintele Luminilor!

      Răspunde

      • Posted by drumetul on martie 13, 2014 at 12:31 am

        Buna Ivana, ma bucur pt. raspunsul tau, dar poate m-ai inteles gresit! Eu nu o condamn pe colega, doar ca imi pare rau ca nu ii face placere sa le tina linga ea, in casa! Le face cadou am inteles si vinde. Scoala o fac la Scoala Populara de Arte! Si sincer spun ca imi pare rau ca ai atatea icoane de care nu se pot bucura si altii, contra cost normal! Fa un site cu ele sa le vedem… nu se stie de unde vine iepurele! Ce ti-am spus eu de colega, ramane intre noi!
        Iti urez numai bine, te mai vizitez ca imi place cum gandesti!

    • Aaaa, vezi ca tot in acest Blog este articolul de care ti-am zis…acum am vazut..nu mai stiam…ca am ami multe Bloguri…sub semnatura: ivanacristescu.

      Răspunde

  5. Posted by Ioan on martie 10, 2018 at 7:01 pm

    Aici nu e vorba de „comiitii”, este vorba de Sfintii Parinti, iar Rubliov desi nu picta in stil bizantin avea o viata sfanta, deci traire. Fa-te tu icoana vie, Ivana si picteaza dupa invataturile sfintilor parinti si nu te mai da complexata de un articol al nu stiu carui blog !

    Răspunde

  6. Posted by Ioan on martie 10, 2018 at 7:08 pm

    Ivana, nu uita tanti ca primele icoane, cele pictate de Sf Apostol Luca erau pictate in stil foarte apropiat de cel bizantin, fa diferenta intre tablourile religioase din ziua de astzai si arta sacra, inaltatoare a picturilor sfinte. Unde eram si unde am ajuns. Daca pictezi cu frica de Dumnezeu si urmezi sfintilor in iconografie, nu ai de ce sa te temi !

    Răspunde

    • Ioan, eu nu ştiu ce şi, mai ales, dacă ai inteles EXACT ce am vrut eu sa spun legat de „arta sacră”, dar am sa repet pt întărirea sau, mă rog, pt lămurirea celor spuse acum mulţi ani in articolul de mai sus, anume aceea că nişte unii au pus stăpânire pe ceva ce nu le aparţine, sub pretextul că, vezi Doamne, DOAR ei (mai exact sinodul BOR) ar avea dreptul de administrare a talanţilor numiţi pictarea Icoanelor şi chiar au inventat o sectie, la Fac de Teologie, numită Arta Sacra, deşi la Fac de Artă, veche de când lumea, inveţi şi pictarea Icoanelor, şi afar’ de asta, daca ai talanţi de la Dumnezeu, aşa cum avea „Badea Gheorghe” sau „zugravul satului” poţi lucra sub Harul lui Dumnezeu (aşa cum a lucrat cel care a „zugravit” Voroneţul. Omul acela nu avea absolvită Arta Sacră sub vreun Daniel Ciubotea!!, nici n-a cerut aprobarea vreunui mare ierarh ca sa picteze Voroneţul, dacă înţelegi tu unde bat eu…) Să fie sănătoşi şi la pungă groşi cei din BOR! Cât despre sfinţenia lor şi despre dreptul lor legitim de a picta DOAR ei Icoane, ori despre „frica lor de Dumnezeu” -pe care ff mulţi mi-o recomanda DOAR mie, nu şi lor!!; lor n-au curajul să le-o spună, aşa că mi-o spun DOAR mie!!-, mă abţin de la comentarii, şi asta DOAR pt că deja parcă aş fi vorbit ca să mă aud, fiindcă altora DOAR le-a intrat pe-o ureche spusul meu şi le-a ieşit urgent pe cealaltă ureche, sau au inteles DOAR ce au vrut ei sa inteleaga, şi afar’ de asta suntem în Postul Paştelui (2018) şi nu vreau să consum carne de sinodal. Cit despre mine eu iubesc şi cinstesc Icoana, pt ca ea reprezintă pt mine prototipul! Nu am motive sa fiu complexata, fiindca Dumnezeu mi-a daruit din destul multi talanti!, Slava Domnului!, dar eu am relatat o stare de fapt…real, de cum se erijează unii in mici dumnezei pământeni doar ca s-o ducă NUMAI ei bine, să aibă numai ei masa îmbelşugată, iar restul sa crape, n-au decât!!
      Să fie PACE pe pământ şi între oameni bunăvoire!!, zice Domnul. Aşadar, Să fie Pacea Domnului peste noi toţi! Mulţumesc de trecere!

      Răspunde

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: